El, hybrid eller plug-in hybrid?
El-bilsmarkedet har vind i sejlene. Siden elbilernes indtog i 2015 med 4000 solgte enheder er det gået støt fremad lige på nær i 2017 hvor salget nærmest stod stille grundet bilerne pludselig blev belagt med registreringsafgift. Registreringsafgift på 20% som gradvist skulle hæves med 20% indtil fuld indfrielse på 100% i år 2023.
Rækkevidden på en el-bil
Inden du farer ud og køber en el-bil er der noget ting du skal afklare med dig selv.
Du skal være meget realistisk omkring dit kilometer behov da det for nuværende kun er Tesla som kan bryste sig med at kunne køre omkring 400 + km. på en opladning.
Langt de fleste el-biler på markedet i dag har en beskeden rækkevidde mellem 150 til 300 km på en opladning.
Som tommelfingerregel, siger man at den rækkevidde producenten opgiver bilen kan køre, er på en varm sommerdag. Man bør derfor trække 25% fra så man har et realistisk billede af bilens rækkevidde til danske forhold.
Rækkevidden vil blive yderligere forringet en kold vintermorgen da kulde er batteriets værste fjende. Samt at man også trækker ekstra på batteriet for at få varme i kabinen.
Så selv om der bliver opsat flere og flere lade standere rundt omkring i landet, så er det ikke nok ift. at man skal bruge bilen hver dag på job eksempelvis. Man vil altså være nødt til, at få installeret en ladestander i hjemmet, hvis ikke man fuldstændig skal miste fleksibiliteten ved en el-bil. Derudover er det på nuværende tidspunkt kun ganske få el-biler som må få monteret træk til trailer eller campingvogn, hvilke holder mange tilbage fra at købe en el-bil.
Der er dog håb forud ift. rækkevidden på el-biler. 1000 km. batteriet er opfundet, blot endnu ikke sat i produktion, og inden for få år tror jeg at normen ligger på omkring 500+ km. i rækkevidde på el-biler generelt.
Batterierne holder ikke evigt
Nok kan mange ting gå i stykker hen over tid med en konventionel bil med en forsil brændstofmotor (ren benzin eller diesel drevet). En el-bil har ingen motor i den forstand, den har en el-motor der driver bilen. Der er altså ingen ventiler, stempler, tændrør, olieskift, partikelfilter etc. Så ift. en konventionel bil er el-bilen (og ikke mindst dens ejer) forskånet for fortidige reparationer som ellers vil komme hos en konventionel bil.
Dog er der én reparation/udskiftning som el-bilen sandsynligvis ikke kommer uden om, og det er udskiftning af batterier eller i værste tilfælde hele batteripakken. De fleste bilmærker giver 8 års garanti kombineret med et samlet km antal. Det betyder ikke at batterierne kun holder 8 år, de kan sagtens holde længere, men med tiden bliver de dårligere og dårligere og kan kun oplades til 90%, 80% og derefter 70%. Priserne varierer rigtig meget på batteripakker, der er nævnt priser fra 60.000 kr. og op til næsten 200.000 kr.
Så hvis ønsket er en brugt el-bil er det specielt vigtigt at undersøge hvilken stand batteripakken har i ift. garanti og kontrol for ladeevne. Dette skal en fagmand teste.
Men ligesom med alt andet elektronik så vil prisen på batteripakker utvivlsomt falde med tiden og udviklingen. Batteriproducenterne bliver dygtigere til fremstillingen, og konkurrencen vil blive skærpet i takt med flere batteriproducenter vil skyde op.
Hybrid & plug-in hybrid
Helt enkelt kan disse biltyper biler dels op i to kategorier. En hybridbil kan ikke oplades. Den har mindre batterikapacitet og denne oplades kun når benzin/diesel motoren kører eller når bilen bremses. Det at en hybridbil har en mindre batteripakke betyder, at rækkevidden på ren el er meget begrænset. Faktisk kan de kun køre få kilometer på ren el ved hastigheder under 50 km/t. El-motoren bruges som tilskud ved igangsætning for at spare brændstof.
Det skal dog nævnes, at en hybrid på papiret kører langt på literen, hvorfor ejerafgiften vil være meget lav. Dette er værd, at tage med i overvejelserne.
Anderledes ser det ud hos plug-in hybridbilerne. En plug-in hybridbil kan oplades fra en ladestander da den har en større batterikapacitet ift. hybrid bilen. Dermed har den også en væsentligt længere rækkevidde på ren el. faktisk fra 15 km. til omkring 70 km. på nuværende tidspunkt. Derfor giver det måske mere mening at kigge på plug-in bilerne hvis ønsket om at køre mere miljøvenligt. Har man ikke så langt til job så kan man køre på el hele vejen.
En væsentlig forskel fra el-bilerne, er at hybrid & plug-in hybridbilerne har en almindelig kendt fossil brændstofmotor. Det betyder at hvis man skulle køre tør for strøm, så slår motoren til og du vil forsat kunne køre videre forudsat du har brændstof i tanken selvfølgelig. Her er det lidt mere problematisk med el-bilerne, da det på nuværende ikke er muligt at stå i vejkanten og fylde 5 liter. elekticitet på…
Hvis du er i tvivl om el eller hybrid er noget du skal vælge, så kontakt mig gerne. Så får vi sat behovet dine behov op og derfra kan der tages en beslutning på et godt udgangspunkt.
Levesenbilråd importpakke (også for el-biler)
Vælger du Levesenbilråd importpakke får du:
- tre alternative biler, med udgangspunkt i den du selv har fundet
- prisforhandling (al afslag tilfalder dig)
- al kontakt til sælger
- kontrol af kilometertæller og evt. skadeshistorik via bilens stelnr. gennem Dansk Forhandlernet
- kontrol af bilens ridser/buler
- kontrol af stenslag på glas
- kontrol af dækmønsterdybde
- gennemsyn af servicebog
- gennemgang af bilens generelle stand
Derudover får du:
- gennemgang af bilen hos udenlandsk forhandler
- prøvekørsel af bilen
- kontrol af motor/gearkasse samt unormale høje væskelækager
- besigtigelse af undervognen
- sikring af korrekt papirgang, slutseddel, pengetransaktion
- at sikre bilens dokumenter
- transport og udgifter i forhold til hjemtagelse af bilen, herunder kaskoforsikring op til kr. 500.000,- under transporten
- told og syn i Danmark
- montering af danske nummerplader og aflevering af bilen ved din hoveddør.
Pris for Levesens fuldpakke: fra 22.500 til 25.000 inkl. moms. Alt efter hvor i Sverige eller Tyskland bilen befinder sig.